به غدیر سلام

به غدیر سلام به غدیر سلام که نقطه تلاقی نبوت و امامت است به غدیر سلام که اوج کامل شدن شریعت محمدی است به غدیر سلام که بی غدیرلا اله اله الله محمد رسول الله  در هزارتوی تاریخ جا میماند و رستگاری از انسانرویامیگرداند به غدیر سلام و به علی که غدیر روز اوست روز محول شدن وظیفه هدایت انسان در طول تاریخ. 

سلام عید شما مبارک از طرف خودم و همه بچه های ای تی

این شعر هم تقدیم به شما:

می امد ان رسول پر از خورشید از اخرین طواف و در گوشش

میخواند جبرییل به لحنی خوش از اخرین وظیفه بر دوشش

باید پس از غروب کسی باشد یک مرد از سلاله نخلستان

مردی که ایه های خدا کرده از ان طلوع عاطفه مدهوشش

یک مرد مرد مرد شبیه او یک مرد نامکررو بی پایان

مردی که دست خورده دنیا نیست تنهایی اش خوراکش وتن پوشش

اری علی درست همان مرد است تنها امیر قافله ایمان

مردی که سجده گاه و شب و محراب هرگز نمیکنند فراموشش

بر روی بازوان رسول عشق دست امام اول باران است

حجت تمام گشت و علی امد با بار سبز اینه بر دوشش

((نغمه مستشار نظامی))

بازم عیدتون مبارک خوش بگذره

ارادتمند وحید یوسف زاده

بازخوانی زمانه امام هادی (ع)‌

 

بازخوانی زمانه امام هادی (ع)‌

به مناسبت ولادت امام علی‌النقی(ع)...

حضرت امام علی‌النقی الهادی(ع) پیشوای دهم شیعیان، فرزند امام جواد(ع) در پانزدهم ذی‌الحجه سال ۲۱۲ هجری قمری در اطراف شهر مدینه و در محله‌ای به نام صریا دیده به جهان گشود. بنا بر نوشته مناقب ابن شهر آشوب، نام وی علی و کنیه‌اش ابوالحسن بود. القاب مشهور امام براساس آنچه طبرسی در کتاب اعلام الوری آورده است عبارتند از: نقی، هادی و ابوالحسن ثالث. لازم به ذکر است که در اصطلاح راویان شیعه، منظور از ابوالحسن اول، امام موسی بن جعفر(ع) و مقصود از ابوالحسن ثانی، امام رضا(ع) می‌باشد. براساس نوشته مناقب ابن شهر آشوب، به ایشان نجیب، مرتضی، عالم، فقیه، امین، طیب و عسکری نیز می‌گفتند. بنا بر آنچه در علل الشرایع گفته شده است، از آنجا که سر من رای (سامرا)‌ را برای لشکر ساختند، آنجا را عسکر (لشکر) می‌گفتند و چون امام علی‌النقی(ع) و امام حسن عسکری (ع) در آنجا سکونت داشتند، این دو بزرگوار را عسکری می‌نامیدند. این مطلب، بازخوانی‌ای است از زمانه امام علی‌النقی(ع)‌.
امام هادی(ع) در سال ۲۲۰ ه.ق بعد از این که پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) به شهادت رسیدند، در ۸ سالگی به امامت رسیدند. ایشان حدود ۴۱ سال در قید حیات بودند و ۳۳ سال، امامت کردند که تقریبا ۱۳ سال از آن را در شهر مدینه بودند و در سال ۲۵۴ ه.ق در شهر سامرا به شهادت رسیدند و ایشان را پس از شهادت، در حجره‌ای در خانه‌اش که محل عبادت آن حضرت بود، به خاک سپردند (روضه الواعظین.) نوشته‌اند علت این که امام از مدینه به سامرا رفتند، بدین سبب بود که بریحه عباسی، امام جماعت حرمین، نامه‌ای به متوکل نوشت و در آن نامه اشاره کرده بود که اگر تو را در مکه و مدینه حاجتی هست، علی بن محمد را این دیار، بیرون بر؛ چراکه اکثر این ناحیه را مطیع و منقاد خود گردانده است.
وقتی امام را به سر من رای (سامرا) طلبیدند، در آغاز ورود امام، او را در کاروانسرایی که غربا و گدایان در آنجا بودند، سکنی دادند، و بعد از چند روز، امام را به خانه‌ای که برای وی مشخص کردند، منتقل کردند. کلینی در کتاب شریف کافی، ج ۱ از صالح بن سعید روایت می‌کند که گفت: روزی داخل سر من رای شدم و به خدمت آن جناب رفتم و گفتم: این ستمکاران، در همه امور سعی کردند در اطفای نور تو و پنهان کردن ذکر تو؛ تا آن که تو را در چنین جایی فرود آوردند که محل نزول گدایان و غریبان بی‌نام و نشان است. حضرت فرمود: ای پسر سعید! هنوز تو در معرفت قدر و منزلت ما در این پایه‌ای، و گمان می‌کنی که اینها با رفعت شأن ما منافات دارد، و نمی‌دانی که کسی را که خداوند بلند کرد، به اینها پست نمی‌شود. پس با دست مبارک خود اشاره کرد به جانبی، چون به آن جانب نظر کردم، بستان‌ها دیدم به انواع ریاحین آراسته، و باغ‌ها دیدم به انواع میوه‌ها پیراسته، و نهرها دیدم که در صحن باغ‌ها جاری بود، و قصرها و حوران و غلمان در آنها مشاهده کردم که هرگز نظیر آنها را خیال نکرده بودم، از مشاهده این احوال دیده‌ام حیران و عقلم پریشان شد. پس حضرت فرمود: ما هر جا که باشیم، اینها از برای ما مهیاست. امام هادی(ع) در دوران امامت خود با خلفای عباسی همچون معتصم (برادر مامون)، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز همعصر بود که در زمان معتز، پسر متوکل، مسموم و به شهادت رسیدند.
اگر بخواهیم تصویری از زمانه‌ای که امام در آن می‌زیست، ارائه دهیم، باید اشاره کنیم که در آن دوره و زمانه، خلافت عباسی، و خلفای عباسی، به سبب خلایی که ناشی از تسلط ترکان و بردگان بر دستگاه خلافت و شکستن هیبت و عظمت آن بود، به شب نشینی و خوشگذرانی و میگساری می‌پرداختند و دربار خلافت، غرق در فساد و گناه بود. ظلم و ستم و غارت بیت‌المال مسلمین و صرف آن در عیاشی‌ها و خوشگذرانی‌های خلفای عباسی بیداد می‌کرد. تمام همّ و تلاش خلفای عباسی بر این استوار بود که با ایجاد نفرت در جامعه نسبت به علویان، آنها را از صحنه به در کنند. از این میان، متوکل، بیشتر از سایر خلفای بنی‌عباس که ذکرشان رفت، با امام هادی(ع) همزمان و معاصر بود. او نسبت به بنی‌هاشم، بسیار بدرفتار و خشن بود.
او آنقدر نسبت به شیعیان علی(ع) خصومت و دشمنی داشت اگر آگاه می‌شد که کسی به آن حضرت علاقه‌مند است، اموال او را مصادره می‌کرد و او را به شهادت می‌رسانید. این‌ها همه سبب شد که امام در زمان متوکل، فعالیت‌های خود را به شکل سری و مخفیانه انجام دهند و در مناسبات خود با شیعیان، نهایت درجه پنهان‌کاری را رعایت کنند. محمدبن‌شرف نقل می‌کند که همراه امام هادی(ع) در مدینه در راه می‌رفتم. امام فرمودند: آیا تو پسر شرف نیستی؟ عرض کردم آری! آنگاه خواستم از حضرت، پرسشی را مطرح کنم، ایشان بر من پیشی گرفتند و فرمودند: ما در گذر از شاهراهیم و این محل برای طرح سوال مناسب نیست. این جریان، نشاندهنده شدت خفقان حاکم بر زمانه امام است. این شرایط بحرانی و سخت، امام را واداشت تا ابزار جدیدی به نام شبکه ارتباطی وکالت و تعیین نمایندگان و کارگزاران در مناطق مختلف را برای ارتباط با پیروان خویش جستجو نمایید.
این سازمان جدید، کاربرد موثری در پیشبرد مقاصد امامان شیعه داشت. متوکل عباسی به منظور تضعیف جبهه شیعیان و نابودی آنها، فشارهای اقتصادی شدیدی را بر آنها تحمیل کرد؛ به گونه‌ای که این فشار اقتصادی تا آن تاریخ بی‌سابقه بود (پیشوایی، سیره پیشوایان.) این در حالی بود که متوکل خود در بهترین کاخ‌ها می‌زیست؛ آن هم با بیت‌المال مسلمین؛ در حالی که به نقل از تتمه المنتهی شیخ عباس قمی، در آن زمان، گروهی از بانوان علوی در مدینه حتی یک دست لباس درست نداشتند که با آن نماز بخوانند. تنها یک پیراهن مندرس برایشان مانده بود که به هنگام نماز، به نوبت از آن استفاده می‌کردند و نیز با چرخ‌ریسی زندگی می‌گذراندند و پیوسته در چنین سختی و تنگدستی بودند. اینها همه نشان از بی‌منطقی، هوس‌بازی و بی‌دینی سران حاکم بر مسلمانان داشت که چنین بر مردم سخت می‌گرفتند. امام(ع) در مدت اقامت خود در سامرا با فقهای درباری نیز وارد بحث و رویارویی شدند؛ چرا که آنها در فتوا می‌ماندند و از امام می‌خواستند تا مشکل‌شان را حل نمایند. همچنین امام در دوره امامت خود با مکاتب فکری انحرافی چون غلات، معتزله و اشاعره به مبارزه می‌پرداختند. به هر حال به‌رغم این سختگیری، اختناق و فشارها، امام توانستند شاگردان بسیاری را تربیت نمایید که شیخ طوسی، تعداد آنها را ۱۸۵ نفر می‌داند. افرادی چون عبدالعظیم حسنی (مدفون در شهرری)، فضل بن شاذان، عثمان بن سعید اهوازی و... تنها برخی از شاگردان ممتاز امام هادی(ع) به شمار می‌روند.
در باب مناقب ایشان، قطب راوندی می‌گوید: در حضرت علی بن محمد هادی(ع) جمع شده بود خصال امامت و کامل شده بود در آن حضرت، فضل و علم و خصال خیر. و تمامی اخلاق آن حضرت، خارق عادت بود؛ مانند اخلاق پدران بزرگوارش و شب که داخل می‌شد روبه قبله می‌کرد و مشغول عبادت می‌شد و سجاده‌اش، حصیری بود. هر کس که غمین بود، با نگاه به چهره مبارک امام، غم‌هایش از بین می‌رفت. او محبوب القلوب بود و صاحب هیبت. پیوسته لبان مبارکش در تبسم و ذکر خدا بود و در راه رفتن، گام‌هایش را کوچک برمی‌داشت و... به تعبیر قطب راوندی اگر بخواهیم محاسن شمایل ایشان را ذکر کنیم، کتابی طولانی می‌شود.
در خاتمه این نوشتار به ۲ فراز اخلاقی پرهیز از دروغ و یادآوری رفتن از این دنیا از نگاه امام(ع) اشاره می‌کنم. ایشان می‌فرمایند: «هر که راضی و خشنود شد از خود و پسندید خود را، خشمناکان بر او بسیار شود.» این روایت، بیانگر پرهیز از خودستایی و غرور است. به تعبیر سعدی:
بچشم کسان در نیاید کسی/ که از خود بزرگی نماید بسی
مگو تا بگویند شکرت هزار/ چه خود گفتی از کس توقع مدار
در فراز دیگری، امام به ذکر لحظه فراق از این دنیا اشاره می‌فرمایند: «یاد کن آن وقتی را که افکنده شوی بر زمین، مقابل اهل خود؛ پس نه طبیبی است که منع کند تو را از مردن و نه دوستی که نفع رساند تو را در آن حال.»
امید که همه ما بتوانیم با بهره‌گیری از فرامین این امام عزیز و سایر ائمه اطهار علیهم‌السلام، در شمار شیعیان واقعی آنها باشیم.

این عید سعید برشما مبارک

عید قربان مبارک

عيد قربان

جشن رهايي از اسارت نفس و شكوفايي ايمان و يقين بر شما مبارك باد


ضمن سلام و عرض ادب، بمناسبت عید سعید قربــان، عید عبادت و بندگی و عید اطاعت از پروردگار توانا حضور همه ي مسلمانان جهان، هموطنان و بويژه شما خواننده وبلاگ، تبريك و تهنيت عرض نموده و لحظاتي خوش و لذت بخش را براي يكايك شما عزيزان آرزومنديم.

عيد قربان 2

وداع با خانه خدا

وداع با خانه خدا

 

نزدیك نیمه شب بود كه در مدینه وارد منزلی كه كاروان كویتی در نظر گرفته بود شدیم، آن شب هوا نسبتاً سرد بود، اتاق ها فرش نداشت، جاروب هم نشده بود، همه خواب آلوده بودند، هر كسی پتو و گلیم خود را درآورده به عنوان فرش و رختخواب از آنها استفاده كرد، من هم خوابیدم اما با آنكه خسته بودم خوابم نمی برد و از سرما ناراحت بودم و اندیشه دیگری مانع خواب من بود.
● كبوتران حرم
اولین زیارت پیغمبر اكرم و فاطمه زهرا را تمام كردیم و دعا نمودیم و از قسمت قدیمی مسجد پیغمبر خارج شده به قسمت نوساز آن آمدیم، قسمت نوساز مانند دو حیاط متصل به هم بسیار بزرگ است كه دور آنها تارمی است. البته تارمی ها عریض، ستون ها و دیوارهای آن با سنگ های بسیار اعلا ساخته شده ولی قسمت قدیمی مسجد همه مسقف است و حیاط ندارد.
حیاط مسجد به شكل باغچه كمی گرد است فقط راهرویی دورادور آن گذارده اند كه از حیاط اولی گذشته به تارمی و حیاط دیگری منتقل می شوند در گودی باغچه مانند معمولاً گندم های زیادی می ریزند برای كبوترها. همیشه عده بسیاری كبوتر آنجا می نشینند و از آن دانه ها می خورند و كسی متعرض آنها نمی شود و آنها هم چون خود را در امن و امان می بینند از تردد و رفت وآمد و نزدیك شدن مردم هراسی ندارند.
ما به ایوان اولی قسمت جدید البنا وارد شدیم و در آنجا نشسته و به یكی از ستون ها تكیه دادیم و قدری فكر كردیم كه ما كجا آمده ایم كی ما را به اینجا آورد چه شد كه ما به اینجا آمدیم و خدا را بر این نعمت كه به ما عطا فرموده سپاس گفتیم بعد هم به شكل و طرز ساختمان مسجد، ستون ها، دیوارها و چراغ های آن نگریستیم و عظمت و مهابت خیره كننده آن مسجد بزرگ را ملاحظه نمودیم.
پس از آن به كبوترهای حرم چشم دوختیم كه اینها چگونه پرواز می كنند و چطور فرود می آیند و به چه كیفیت دانه می خورند.
مردم چه علاقه ای دارند كه متصل پاكت های گندم را خریده و در آنجا خالی می كنند چه نیت هایی دارند و چه مطالبی در نظر می گیرند و چطور از این كار نتیجه می برند
گاهی همه حیاط پر از گندم می شد و با كف راهرو وسط مساوی می گشت. چه افراد زیادی از این راه نان می خورند. زن و كودك بسیاری نزدیك درهای مسجد نشسته هر كدام چند پاكت گندم جلو خود گذارده و مردم را به خریدن آنها برای كبوتران حرم دعوت می كنند.


● در بقیع چه كردیم


برای نخستین بار كه وارد بقیع شدیم به اتفاق یك نفر حاجی بودیم كه خودش پیش از آن دو بار به مكه و مدینه مشرف شده بود. به محض ورود در بقیع از او خواستیم قبوری را كه باید زیارت كنیم برای ما مشخص كند و نام صاحبان آنها را بگوید. ولی این حاجی در جواب تقاضای ما گفت: من چندان وارد نیستم كه همه قبرها را برای شما معرفی كنم. فقط همان محوطه ای را كه قبور چهار امام در آنجاست می دانم. من هم قلم و كاغذ در دست داشتم و می خواستم قبور دیگر را نیز یادداشت كنم. این بود كه از آن حاجی رفیق مان جدا شده و خود تنها به قبرها نزدیك شدم. كنار هر قبری یك نفر مأمور بود. با احترام به آن مأموران سلام می كردم و از آنها می پرسیدم این قبر از آن كیست آن مأموران كه كمتر افراد ایرانی را دیده بودند كه چیزی از آنها بپرسد، خوشحال می شدند و توضیح می دادند و قبرها را معرفی می كردند. من هم فرصت را غنیمت شمرده سریعاً توضیحات آنها را یادداشت می كردم تا همه قبرهای مهم و مورد علاقه ما تمام شد. به این ترتیب باز اول وقت ما در بقیع به یادداشت كردن مطالب گذشت و ساعت بیرون رفتن از بقیع فرارسید. بار دوم برای آنكه مطمئن شوم اشتباهی رخ نداده بررسی تازه ای به یادداشت ها و قبور كرده و پس از اطمینان، شروع به زیارت كردم. علاوه بر این تحقیقات، از راهنمایی هایی كه به وسیله نویسندگان و مطلعین اهل سنت نگارش یافته بود نیز استفاده می كردم و از كتب تواریخ معتبر كه ترجمه حالات ائمه و اصحاب و بزرگان صدر اسلام را دربردارد نیز مطالبی به دست آوردم.
در بیرون شهر مدینه در محوطه ای كه اطراف آن دیوار دارد قبر حضرت حمزه عموی پیامبر و شهدای احد قرار دارد. از سمت جنوب از در ورودی وارد آن محوطه می شویم طرفین در ورودی سمت راست و سمت چپ قبر هر كدام چهار پنجره مانند دارد. در آن محوطه حیاط مانند سه قبر می بینیم كه دوتا از آنها در یك ردیف قبر حضرت حمزه و قبر مصعب قرار دارد و پشت قبر مصعب قبر عبدالله ابن حجش است.
به عبارت دیگر قبر حضرت حمزه سمت شرق و قبر مصعب و عبدالله بن حجش سمت غرب واقع است.
پس از این محوطه، محوطه دیگری در سمت شمال كه در سطح پائین تری قرار دارد قبور شهدای احد واقع است كه از همان قسمت بالا زائران می ایستند و زیارتنامه می خوانند.
● پرده كعبه
اینجا مسجدالحرام است كه تازه وارد آن شده ایم. این اتاقی كه روبه رو می بینیم كعبه است، خانه خداست. اینجا همان جایی است كه سالها آرزو داشتیم زیارت كنیم.
اینجا جایی است كه خداوند نظر لطف و رحمت به آن دارد، اینجا جایی است كه هركس بدان راه یابد مورد عنایت خدا قرار می گیرد.
ما بندگان گنهكار و مقصر به اینجا آمده ایم تا از رحمت پروردگار بهره مند شویم.
پرده كعبه كه دور خانه كعبه پیچیده شده است به رنگ سیاه است. قسمت بالای آن نزدیك پشت بام كمربندی طلایی رنگ دارد كه روی آن دور تا دور آیه نوشته شده است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحج اشهر معلومات فمن فرض فهین الحج فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فی الحج.
چه گشتی بهتر از گشت زدن پیرامون كوی یار و گرویدن گرد خانه او چه گذاری بهتر از گذار بر خانه محبوب و گذر بر بنیانی كه به نام معشوق به پا گشته است معبودی كه همیشه دلها متوجه به او و همه امیدها از اوست.
● زیارت اماكن متبركه
كسی كه به مكه مشرف می شود در مكه و مدینه هرچه زمین و در و دیوار و كوچه و خیابان می بیند برای او جالب و متبرك است. زیرا می داند كه روزی پیامبر اكرم (ص)، فاطمه زهرا(س) و ائمه طاهرین(ع) روی آن زمینها راه رفته و در آن كوچه ها و خیابان ها منزل داشته اند و زندگی كرده اند. گذشته از اینها مایل است جاهایی را كه در تاریخ خوانده یا شنیده و یا از طریق كاروان آگاه شده است مانند محل تولد پیامبر اكرم در مكه و خانه های بنی هاشم در كوچه بنی هاشم در مدینه (اكنون خراب كرده اند) ببیند و زیارت كند، چنانچه كاروانی كه با آن آمده برنامه هایی برای دیدن آنها داشته باشد بسیار خوب وگرنه باید كمر همت بربندد و خود رأساً برای زیارت آن اماكن متبركه اقدام كند و با پرسش و تحقیق به منظور خود نائل شود.
در شمال شرقی مكه فضای وسیعی است كه دیواركشی شده و مشهور به قبرستان ابوطالب یا قبرستان معلاه می باشد.
روز پنجشنبه ۱۳ ذیحجه ۸۹ مطابق ۴۸‎/۱۱‎/۳۰ با همسفران خود به زیارت قبور متبركه این قبرستان رفتیم و در آنجا قبر حضرت خدیجه، قاسم پسر پیغمبر، مقام بلال حبشی، آمنه مادر پیامبر اكرم، رقیقه دختر پیامبر، عبد مناف جد پیامبر، عبدالمطلب جد پیامبر و ابوطالب عموی پیامبر را زیارت كردیم.
باردیگر در تاریخ ۱۹ ذیحجه ۸۹ مطابق ۴۸‎/۱۲‎/۶ به قبرستان نامبرده معلاه رفتیم، چند كودك آنجا بودند كه حجاج را راهنمایی می كردند و قبرها را معرفی می نمودند ازجمله قبر عبدالله بن زبیر. آن كودكان زیارتنامه هم می خواندند و حجاج به آنها انعامی می دادند.


● عرفات و مشعر

 

اینجا صحرای عرفات است، از ساختمان و آثار شهری خبری نیست، حجاج همه غریب دور از وطن و شغل و خانه و زندگی خویش اینجا گرد آمده اند، اینجا هم زمین است و كوه و آسمان، انسان خداجو از خدا همین جا را می خواهد. كم كم هوا تاریك می شود. شب فرا می رسد. انسان دل شكسته از گناهان و گذشته خویش، خدا را به چشم دل می بیند با او درددل می كند و به راز و نیاز می نشیند. یاران همه در چادر جمعند اما هر كسی سر در گریبان خویش دارد و حال و هوایی برای خودش، بیچاره آن كسی كه به این طرف و آن طرف خود نگاه كند و در دل خویش بگوید این مردم را چه شده، چرا اینطور گریه می كنند ولی خوش بخت آن كسی كه حالی داشته باشد و همانند دیگر رفقای خود در اندوه ناله سردهد.
در مشعر باید شب را گذراند، اگر در عرفات در بود و چراغ و روشنایی، اینجا هیچ از این چیزها نیست اینجا زمین است و آسمان اینجا همان جایی است كه اهل دل دوست دارند. اینجا جایی است كه اهل راز و نیاز با خدا می خواهند اینجا جایی است كه مردم بیدار دل می جویند و طالبند اینجا همان جایی است كه با خدای خود خلوت كرده و اشكی می ریزد، خوشا به حال آنان كه از آن ساعات و دقایق بهره جویند و فیض ببرند.
● حركت به سوی «منی»
مشعر جای گذر است در اصل دنیا جای گذر است باید آنجا را ترك كرد و به جای مقدس دیگری رفت آنجا هم سرزمین قدس و طهارت است، در منی جنب و جوش دیگری است كاروان ها با پرچم های مخصوص خود از اول طلوع خورشید آماده حركت هستند. افراد كاروان برای آنكه گم نشوند. چشم به پرچم خود دوخته و دنبال آن می روند. می روند تا اولین عمل واجب از اعمال حج تمتع را در منی به جا آورند و آن عمل «رمی جمره» است. جمره ستونی است كه دور تا دور آن دیوار كوتاهی كشیده شده و حجاج پای آن دیوار كه فاصله چندانی با جمره ندارد می ایستند و هفت سنگ ریزه ای كه مستحب است از مشعر جمع كنند و بردارند یكی یكی به آن جمره می زنند البته با نیت و توجه به عمل. امسال حجاج جمعیت زیادی نیستند و جمره را دو طبقه نكرده اند و به آسانی عمل رمی انجام گرفت، اگر كسی نتواند «رمی جمره» كند می تواند سنگ ریزه های خود را به دیگری بدهد تا به جای او عمل رمی را انجام دهد.
● قربانی كردیم و سر تراشیدیم
بعد از رمی جمره در روز عید قربان در منی باید قربانی كنند. گوسفند یا گاو و یا شتر. اگر كسی نتواند برای قربانی به كشتارگاه برود و ذبح كند می تواند نایب بگیرد. ولی من چون علاقه داشتم خودم بروم، رفتم و گوسفندی خریداری كردم و قصابی كه همراه كاروان ما بود ذبح نمود.
بعد از قربانی بر مردها واجب است اگر سفر اولشان باشد سر را بتراشند و در سفرهای بعد یا سر را بتراشند یا از مو یا ناخن بگیرند.
به هر حال سفر اول ما بود سر را تراشیده و از اعمال واجب سه گانه در منی روز عید قربان فارغ شدیم.
● سفر به پایان رسید
از هر چه می خواهید بگویید اما از وداع با كعبه (خانه خدا) نگویید. هنگام وداع با «بیت الله» كه عقب به عقب از مسجدالحرام خارج می شدم و می دانستم برای بار آخر است كه در مسجدالحرام هستم و كعبه را می بینم آن قدر گریه كردم كه برای فوت هیچ عزیزی اینطور گریه نكرده بودم. نه من تنها این حال را داشتم، همه كسانی كه به عنوان زائر و حاجی در آنجا وداع می كردند این حالت را داشتند زیرا نمی دانستند كه بار دیگر نصیب آنها می شود به زیارت خانه خدا بیایند یا نه و اگر بار آخر باشد خداوند آنها را آمرزیده است یا نه؟

آیت الله سیدمحمدتقی حكیم

منم و حسرت و درد و غم هجرت چه کنم

 

            منم و قصه ننوشته عشق چه کنم

 

            آنکه قلبم به غمش کرده گرفتار تویی

 

            آنکه افکند به دل حسرت دیدار تویی

 

            آنکه آتش زده بر دل بی تاب تویی

 

            آنکه لاله صفتان در قدمش خار تویی

 

            آنکه در طالع من گشته پدیدار تویی

 

            آنکه مستانگی اش شهره آفاق تویی

 

           آنکه سودای رخش در سر عشاق تویی

  

           آنکه آتش به رخ افروخت ز بیدار تویی

 

          آنکه شیرین ز غمش گشته چو فرهاد تویی

 

آنکه در کوچه معشوق گرفتار منم

 

آنکه حسرت به دلش ماند ز دلدار منم

 

آنکه یک لحظه تمامش شده بر باد منم

 

آنکه هیچش نکند نرگس تو یاد منم

 

آنکه از مستی چشمت شده بیمار منم

 

آنکه کرده است ز غم مویه بسیار منم

 

آنکه از کودکی اش نام تو می خواند منم

 

آنکه چشمش به امید تو به در ماند منم

 

آنکه در قله عشقت زده فریاد منم

 

دل شیرین گواه است که فرهاد منم

 

یا ستان جان مرا یا که ببخشا نظری

 

دلبرا عهد نما بر سر قبرم گذری

 

گر که بستانیم این جان بخدا دم مزنم

 

قصه مهر تو تو عالم دیگر ببرم

 

ور نهی پای به قبرم چه خوش آن روز شود

 

ظلمات است به یمن قدمت روز شود ...

 

 

التماس دعا از همه ی عزیزان

 

زندگینامه امام محمد باقر(ع)

زندگینامه امام محمد باقر(ع)

نام مبارك امام پنجم محمد بود .

لقب آن حضرت باقر يا باقرالعلوم است ,بدين جهت كه : درياى دانش را شكافت و اسرار علوم را آشكارا ساخت .

القاب ديگرى مانند شاكر و صابر و هادى نيز براى آن حضرت ذكر كردهاند كه هريك بازگوينده صفتى از صفات آن امام بزرگوار بوده است .

كنيه امام ابوجعفر بود .

ادامه نوشته

حسین منزوی

سلام اگه علاقه مند ادبیات باشید-حتی نه علاقه مندخیلی جدی-مرد بزرگی به نام حسین منزوی رو حتما میشناسید منزوی یکی از بزرگترین غزلسرایان معاصر ماست.تو این پست از این مرد بزرگ یادی میکنیم:  

حسین منزوی در پاییز سال 1325 در زنجان به دنیا آمد.

وی در سال 1344 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد وی همیشه یکی از دلایل گرایش خود به شعر را نام دوتن از شاعران که اتفاقا نام دبستان دوران تحصیلش هم بوده میدانست ؛ زیرا سرانجام کارش را به کلاس های درس دانشکده ادبیات در تهران کشاند.

اولین دفتر شعرش را در سال 1350 به چاپ رسانید؛ و با همان مجموعه برنده جایزه اولین دوره شعر فروغ هم شد و به عنوان بهترین شاعر جوان این دوره معرفی شد. در همین روزها بود که عنوان بهترین نویسنده نصیب زنده یاد جلال آل احمد گردید که احمد شاملو، جایزه جلال را از طرف سیمین دانشور دریافت کرد.

دومین کتاب منزوی پس از 8 سال سکوت، با نام «صفر خان» در قالب یک شعر بلند در ستایش از مردانگی صفر قهرمانیان، دیرپاترین زندانی سیاسی دوران محمدرضا پهلوی منتشر شد.

در وصف منزوی گفته اند که او «شاعر عشق همیشه» است. با این حال، خودش می گفت: «هرچند پایگاه تغزل را عشق و عاشقی دانسته اند، ولی به گمان من، تغزل می تواند هر نوع حدیث نفسی را دربربگیرد حتا اگر اجتماعی و عرفانی باشد». وی می افزاید: «در شعر هیچ الگویی نداشته ام، ولی به حافظ، مولوی، سعدی و خیام ارادت داشته ام. نیما، شاملو، فروغ و نادرپور نیز برایم بسی عزیزند».

 

منوچهر آتشی شاعر برجسته معاصر نیز می گوید: منزوی به نوعی بنیانگذار شیوه دیگری از تغزل بود.حسین منزوی در طی چندین دهه فعالیت ادبی «حنجره زخمی غزل»، «صفرخان»، «با عشق در حوالی فاجعه»، «ترمه و تغزل»، «به همین سادگی»، «با عشق تاب می آورم» (مجموعه شعرهای نیمایی)، «از شوكران و شكر»، «با سیاوش از آتش»، «از كهربا و كافور»، «از خاموشی و فراموشی»، «این ترك پارسی گوی» (بررسی شعر شهریار) و حیدر بابا (ترجمه منظومه حیدر بابای شهریار) را منتشر کرد.

وشعری زیبا از زنده یاد حسین منزوی:

شهر منهای وقتی که هستی، حاصلش برزخ خشک و خالی
جمع آیینه ها ضرب در تو، بی عدد صفر بعد از زلالی
می شود گل در اثنای گلزار، می شود کبک در عین رفتار
می شود آهویی در چمنزار، پای تو ضرب در باغ قالی
چند برگی است دیوان ماهت، دفتر شعرهای سیاهت
ای که هر ناگهان از نگاهت، یک غزل می شود ارتجالی
هرچه چشم است جز چشم هایت، سایه وار است و خود در نهایت
می کند بر سبیل کنایت، مشق آن چشم های مثالی
ای طلسم عددها به نامت، حاصل جزر و مدها به کامت
وی ورق خورده احتشامت، هرچه تقویم فرخنده فالی
چشم واکن که دنیا بشورد، موج در موج دریا بشورد
گیسوان باز کن تا بشورد، شعرم از آن شمیم شمالی
حاصل جمع آب و تن تو، ضرب در وقت تن شستن تو
این سه منهای پیراهن تو، برکه را کرده حالی به حالی

ارادتمند وحیدیوسف زاده

دومین سلام در عید قربان

سلام عید شما مبارک هرچند یه خورده -شاید هم یه خورده بیشتر از یه خورده !-دیر شده به هر حال عید قربان مبارک. دیروز و امروز یه عالم پیامک تبریک داشتم که فکر کنم قشنگترینشون این بود:

خاک عرفات را

اب زمزم را

غار حرا را

جرات ابراهیم را

طاقت اسماعیل را

وصال معشوق را

صاحب کعبه نصیبت کند

دستش درد نکنه اون دوستی که برام فرستاده بودش.

اما امشب دانشجوهای علوم پزشکی جشن گرفتند هم به خاطر عید قربان هم به خاطر روز دانشجو که سه روز پیش بود منم مجری جشنشون بودم جاتون خالی خوش گذشت هرچند که بعضی از مهموناشون که از رشته های دیگه بودن خیلی اذیت کردن.مدتها بود برنامه ای که اجرا میکردم اینقدر پر از ادمهای...نشده بود اسم شهرشونم نمیگم که ابروشون نره(فقط بدونین شهرشون تو زمینه فرهنگ کلی واسه خودش اسم و رسم داره!).

بگذریم من یه شعر از خودم براشون میخووندم که واژه همکلاسیشو همه با هم تکرار میکردن چه حالی میداد! اینجوری:

میون این همه دلتنگی محض دلم تنگ صداته همکلاسی

تو قلب اسمون خسته خورشید خراب خنده هاته همکلاسی

حالا شعرمو اخر همین مطلب مینویسم.خلاصه اینکه خوش گذشت اما  اونچه مهمه اینه که ما دانشجوییم و دانشجویی چیز کمی نیست اگه درست بشناسیمش اگه یادمون باشه دانشجو چشم و گوش بیدار جامعه است و خیلی از پیشرفتهای هر جامعه ای مدیون دانشجوهاشه اگه بدونیم دانشجو بودن شعور دانشجویی میخواد اگه بدونیم این دوران فرصت طلایی زندگی واسه خیلی چیزاست. خدا کنه که بدونیم

برای همه دانشجوها همه یاران دبستانی ارزوی موفقیت میکنم و ارزوی اینکه خودشونو و نقش مهمشون تو جامعه رو خوب بشناسن و از افراط و تفریط دور باشن.

اینم شعرم:

میون این همه دلتنگی محض

دلم تنگ صداته همکلاسی

تو قلب اسمون خسته خورشید

خراب خنده هاته همکلاسی

تو ای یار دبستانی که حرفات

یه باغ سبز شعر عاشقانه ست

تموم لحظه های با تو بودن

دلیل اتفاق این ترانه ست

کلاس از عطر لبخند تو لبریز

نگاهت رنگ چشمای فرشته

گچو بردار و پای تخته بنویس

که اینجا اخر هرچی بهشته

ارادتمند هرچی همکلاسیه وحید یوسف زاده

اولین سلام در روز عرفه

سلام  امروز عرفه است روز تجدید دوستی دوستان خدا با خدا و من که قراره دبیر سرویس ادبی این وبلاگ باشم (یعنی وبلاگ دانشجویان مهندسی ای تی دانشگاه پیام نور کرمان ورودی ۱۳۸۷ -کی میره این همه راهو!-)این تقارن رو به فال نیک میگیرم و خوشحالم که اولین یادداشتمو تو این روز براتون مینویسم راستش من امروز روزه ام بالاخره باید یه روزایی ادم شد دیگه!بقیه بچه ها رو نمیدونم ولی میدونم اقایون و خانومایی که یکی دو ماهه با هم اشنا شدن و دست کم چهار پنج سال اینده رو اگه خدا بخواد باید کنار هم بگذرونن اقایون و خانومایین که میشه روی دوستی و همکاریشون حساب کرد من و دوستام که این وبلاگ گروهی رو راه اندختیم خیلی امیدواریم امیدوار به اینکه دوستی های برادرانه و خواهرانه مون به بار بشینه ادامه پیدا کنه و به موفقیتهای فراوون برای همه مون منجر بشه ما میدونیم که زمان سریعتر از اون چیزی که فکرشو بکنیم میگذره و غیر از هزارهزارتا خاطره چیزی برامون نمیمونه پس قبل از اینکه زمانو از دست بدیم و حسرت گذشته ها رو بخوریم تصمیم گرفتیم دست به دست هم بدیم و یه کاری یا یه کارایی بکنیم که کنار درس خووندن هم از عمرمون بیشتر استفاده کرده باشیم هم فرصت با هم بودن رو از دست نداده باشیم دست همه اونایی رو هم که بخوان ما رو لایق بدونن و پا به حلقه ی دوستیمون بذارن گرمتر از همه خورشیدای تابستون کرمان میفشاریم

 راستی وبلاگ گروهی ما کلی مطلب در باره موضوعات متفاوت دیگه هم داره که اگه یه سری به اوج ای تی بزنین اونا رو هم میبینین اوج ای تی یعنی انجمن وبلاگ نویسان جوان ای تی- باحاله نه!؟-

حالا هم واسه اینکه وبلاگ ادبیمون خالی از ادبیات نباشه و هم به این خاطر که یه ذره از کهکشان کمالاتمو به رختون بکشم!!! یکی از شعرامو براتون میذارم و منتظرم که لطف کنین و نظر بدین این شعرو زمانی تو جاده و تو کویر بین کرمان و یزد گفتم:

اینجا غروب اینجا من و اشفته حالی

اینجا غروب اینجا من و عشقی خیالی

اینجا غروب و جاده و تنهایی و ترس

از سایه های بیشمار این حوالی

جا مانده ام در این کویر خشک و خاموش

دلتنگ جنگلهای سرسبز شمالی

دلتنگ دریا اسمان رنگین کمان ابر

دلتنگ بوی ترد باران بوی شالی

***

من بی تو اینجا بینهایت داغدارم

ای عشق شورانگیز من تو در چه حالی؟ 

ارادتمند وحید یوسف زاده    

آموزش ویندوز XP

آموزش ویندوز XP
 
بنام يگانه ي هستي بخش



ويندوزxp شباهت زيادي به ويندوز 98 دارد اما مي توان گفت نسخه ي كاملتر و پيشرفته تري نسبت به ويندوز 98 مي باشد . در واقع مزاياي xp نسبت به 98 بصورت كلي عبارتند از :

- كنترل كاربران
- امكانات شبكه
- چند زبانه بودن
- امنيت بالا
- كاربرد تصاوير ديجيتال
- ابزار ويرايش فيلم و موسيقي
- مرورگرهاي اينترنتي و سرويس هاي e-mail
- ...

اساس كار همه ي برنامه ها و كامپيوترها را ويندوز انجام مي دهد . ويندوز XP يك سيستم عامل است . يعني بيش از اينكه يك كامپيوتر شخصي بتواند كاري انجام دهد بايد اين نرم افزار سيستمي در حافظه ي اصلي آن بارگذاري شود . اين سيستم عامل پس از روشن شدن كامپيوتر بصورت خودكار در حافظه ي اصلي بارگذاري و اجرا مي شود .
براي آموزش سيستم عامل ويندوز XP نياز به سيستمي با مشخصات ذيل مي باشد:

- 128 Mb حافظه ي Ram
- كامپيوتر با پردازنده ي 300 MHz يا بالاتر
- 1.5 GB فضا بر روي هارد ديسك
- CD-Rom يا DVD-Rom
- كارت گرافيكي با Resolution 800*600 يا بالاتر
- كيبورد و ماوس

ادامه نوشته

معرفي پردازنده ها از ابتدا تا به امروز

 

معرفي پردازنده ها از ابتدا تا به امروز

با سلام

امید وارم که این مقاله مورد  استفاده شماواقع بشه!

Microprocessor

1. ريزپردازنده 4004 :


اين تراشه در سال 1971 توسط شركت اينتل توسط يك شركت ژاپني سازنده ماشين حساب به عنوان مدار محاسبه گر يا

ALU ( Arithimatic Logic Unit ) طراحي و به بازار عرضه شد.

اين پردازنده چهار بيتي تمام توابع رياضي و محاسباتي و منطقي يك ماشين حساب را در خود داشت . در داخل اين

تراشه 2250 تا 2300 ترانزيستور از نوع PMOS استفاده شده بود كه 60 هزار عمل رياضي را در يك ثانيه انجام ميداد .
ادامه نوشته

آشنایی با قسمت های سخت افزاری رایانه  

آشنایی با قسمت های سخت افزاری رایانه 

CPU- يا پردازنده: اين قطعه به عنوان مغز رايانه ناميده مي شود و مسئوليت كنترل تمام محاسبات، عمليات و قسمت هاي مختلف را بر عهده دارد.
-حافظه: حافظه رايانه براي ذخيره اطلاعات به كار مي رود. حافظه با ريزپردازنده در ارتباط مي باشد، بنابر اين از سرعت بالايي برخوردار است. در رايانه از چندين نوع حافظه استفاده مي شود. (Virtual- Caching- BIOS- ROM- RAM)
- منبع تغذيه يا Power Supply :اين قسمت از رايانه جريان الكتريكي مورد نياز در رايانه را تنظيم نموده و مقدار آن راتأمين مي كند....

ادامه نوشته

«« سیستم عامل »»

سلام

 دوستای گلم این هم یه مقاله در باره سیستم عامل بخونید و لذت ببرید از کامپیوتر

سیستم عامل ( مقاله )

«« سیستم عامل »»

مقدمه:
به طور کلی نرم افزارهای کامپیوتر به دو گروه تقسیم می‌شوند:
یکی برنامه‌های سیستمی که عملیات کامپیوتر را مدیریت می‌کنند و دیگری برنامه‌های کاربردی .سیستم عامل (operating system=os) اصلی ترین برنامه سیستمی است که به عنوان رابط بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر عمل می‌کند .
سیستم عامل دو وظیفه (یا هدف) اصلی دارد:
سیستم عامل استفاده از کامپیوتر را ساده می‌سازد. این بدان معناست که مثلاً کاربر یا برنامه نویس بدون درگیر شدن با مسائل سخت افزاری دیسکها به راحتی فایلی را بر روی دیسک ذخیره و حذف کند . این کار در واقع با به کاربردن دستورات ساده‌ای که فراخوان های سیستمی (System Calls) را صدا می‌زنند انجام پذیرد .
در صورت عدم وجود سیستم عامل کاربر و یا برنامه نویس می‌بایست آشنایی کاملی با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر (مثل مانیتور ****فلاپی **** کی بورد و غیره) داشته باشد و روتین‌هایی برای خواندن و یا نوشتن آنها به زبانهای سطح پائین بنویسد. از این جنبه به سیستم عامل با ....

 

ادامه نوشته

شبکه های رایانه ای

شبکه های رایانه ای

منظور از یک شبکه ی رایانه ای چیست؟

هرگاه بتوانیم بین یک سری از رایانه ها و وسایل جانبی آنها ارتباط برقرار کنیم، بطوری که همه ی آنها تحت یک سیستم عامل و ....

ادامه نوشته

مفاهیم اولیه شبكه ۱ و ۲

مفاهیم اولیه شبكه ۱ و ۲

مفاهیم اولیه شبكه (1)

از به هم پيوستن چند کامپيوتر به يکديگر و برقراری ارتباط بين آنها يک شبکه تشکيل می گردد.
Lan : به شبکه محلی که در آن کامپيوتر ها نزديک به هم بوده و ارتباط آنها از طريق Hub ،Switch و يا Wireless باشد اطلاق می شود.
Intranet و Internet : منظور از اينترانت همان شبکه جهانی اينترنت است که در محيط بسته (Lan) پياده سازی شده و با دنيای خارج از آن ارتباطی ندارد.
Protocol : عبارتست از قراردادی که تعدادی کامپيوتر طبق آن با يکديگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات می پردازند.....

ادامه نوشته

شبكه‌ چيست‌؟

شبكه‌ چيست‌؟

شبكه‌ مجموعه‌اي‌ از سرويس‌ دهنده‌ها و سرويس‌ گيرنده‌هاي‌ متعددي‌ مي‌باشد كه‌به‌ يكديگر متصل‌ هستند. در اين‌ بين‌ سرويس‌ دهنده‌ها (server) نقش‌ سرويس‌ دهنده‌ و خدمات‌ دهي‌ وسرويس‌ گيرنده‌ها (Client) نقش‌ سرويس‌ گيرنده‌ يا همان‌ مشتري‌ را بازي‌ مي‌كنند......

ادامه نوشته

میانبرهای مفید در ویندوز

میانبرهای مفید در ویندوز

خلاصه مهمترین كلیدهای میانبر ویندوز

▪ Esc لغو عملیات در حال انجام.

▪ F۱ راهنما.

▪ F۲ در حالت عادی تغییر نام آیتم (های) انتخاب شده . در برنامه های قدیمی تر (معمولا تحت داس)ذخیره فایل جاری.

▪ F۳ جستجو.

▪ F۴ باز كردن لیست پایین رونده Address Bar

▪ F۵ به روز آوری Refresh

▪ F۶ مانند كلید Tab بین اجزای مختلف پنجره جاری سوییچ می كند.

▪ F۱۰ پرش به منو های اصلی یك پنجره مثل File,Edit,View,...

▪ F۱۱ پنجره جاری را تمامصفحه می كند.

▪ PrintScreen در ویندوز از كل صفحه نمایش یك عكس می گیرد و آن رادر حافظه كلیپ بورد قرار می دهد و ما می توانیم در یك برنامه ویرایش عكس مثل Ms-Paint آن را Paste كنید .

▪ Tab بین اجزای پنجره جاری سوییچ می كند .

▪ Space در حالت مرورگر اینترنت اكسپلورر صفحه جاری را به پایین می برد . مثل Page Down

▪ BackSpace در حالت عادی یعنی در مرور ویندوز یك مرحله به بالاترمیرود معادل Up و در مرورگر اینترنت اكسپلورر معادل Back است.

▪ Home رفتن بهاول خط در حالت ویرایش متن و رفتن به اول صفحه در حالت مرور.

▪ End رفتن به آخرخط در حالت ویرایش متن و رفتن به آخر صفحه در حالت مرور.

▪ PageUp در حالت مرورچه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه به صفحه به بالا می رود.

PageDown در حالت مرور چه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه بهصفحه به پایین می رود.

● تركیبات كلید Ctrl :

▪ Ctrl+w در اكثر برنامه هایی كه چند فایل را باهم باز می كنند مثل Ms-Word, كلا Ms-Office , Adobe Photoshop ,Ms-internet Explorer, ... فایل باز شدهجاری را می بندد.

▪ Ctrl+e جستجو در مسیر جاری.

▪ Ctrl+r تازه كردن صفحه معادلكلید F۵ و Refresh

▪ Ctrl+y وقتی كه یك عمل به عقب باز میگردیم (Undo) این كلیدها یك عمل به جلو می روند Redo) البته در بعضی برنامه ها معمولا محصولات آفیسمایكروسافت اینگونه هستند .

▪ Ctrl+I باز كردن قسمت علاقه مندی ها(Favorites)

▪ Ctrl+o باز كردن فایل جدید در اكثر برنامه ها معادل File>Open

▪ Ctrl+p پرینت گرفتن در اكثر برنامه ها.

▪ Ctrl+a انتخاب همه آیتم ها.

▪ Ctrl+s در اكثربرنامه ها ذخیره فیل جاری .(Save)

▪ Ctrl+d در اینترنت اكسپلورر صفحه باز شدهجاری را به علاقه مندی ها اضافه می كند معادل Favorites>Add to Favorites و درویندوز هم آیتم (آیتم های) انتخاب شده را پاك می كند.

Ctrl+f جستجو.

▪ Ctrl+h معادل History ابته در ویرایشگر نوت پد معادل Find / Replace است

▪ Ctrl+l دراینترنت اكسپلورر معادل File>Open است.

▪ Ctrl+z بازگشت به آخرین عملیات انجامشده (Undo)

Ctrl+x انتقال (برش) آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبورد.(Cut)

▪ Ctrl+c کپی آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبورد.(Copy)

▪ Ctrl+v فراخوانی آیتممورد نظر از حافظه کلیپبورد.(Past)

▪ Ctrl+b پنجره سازماندهی علاقه مندیها (Organize Favorites) را باز می كند.

▪ Ctrl+n در اینترنت اكسپلورر (تقریبا تمامیمرورگرها) یك پنجره جدید باز می كند.

▪ Ctrl+F۱ در اكثر برنامه ها ی مختلفراهنمای برنامه را باز می كند .

▪ Ctrl+F۴ باز كردن لیست پایین رونده Address Bar در مرورگر اینترنت اكسپلورر و مرورگر ویندوز.

▪ Ctrl+F۱۰ باز كردن منو های بالایپنجره برنامه ها مثل File,Edit,...

▪ Ctrl+BackSpace موقع ویرایش متن همان كار BackSpace را انجام می دهد با این تفاوت كه به جای پاك كردن كاراكتر به كاراكتركلمه به كلمه پاك می كند.

▪ Ctrl+۵ معادل Select All در اکثر ویرایشگر های متنی.

▪ Ctrl+Home درحالت ویرایش مكان نما را به اول صفحه انتقال می دهد.

▪ Ctrl+End درحالت ویرایش مكان نما را به آخر صفحه انتقال می دهد.

▪ Ctrl+Insert كپیآیتم(های) انتخاب شده در حافظه كلیپ بورد(Copy).

● تركیبات كلید Alt :

▪ Alt+A باز كردن منوی علاقه مندی ها و قرار گرفتن بر روی Add to Favorites

▪ Alt+D انتقال مكان نما به Address Bar

▪ Alt+F۴ بستن پنجره جاری.

▪ Alt+Space Bar معادل راست كلیك بر روی نوار عنوان پنجره جاری.

▪ Alt+Esc پیمایش بین پنجره های باز جاری.

▪ Alt+Tab سوییچ كردن بین پنجره های باز جاری.

▪ Alt+BackSpace در بعضی از ویرایشگرها معادل Undo عمل می كند معمولاویرایشگرهای قدیمی و تحت داس

▪ Alt+Home در مرورگر اینترنت اكسپلورر به صفحهخانگی پرش می كند.

▪ Alt+Right Arrow معادل Forward در مرورگر ویندوز.

▪ Alt+Left Arrow معادل Back در مرور گر ویندوز.

▪ Alt+Number تركیب كلید Alt به همراه زدن یك عدد از قسمت سمت راست صفحه كلید در حالت ویرایش یك كاراكتر معادلكد اسكی عدد وارد شده نمایش می دهد . مثلا اگر Alt را نگه داشته و ۷۸۹ را وارد كنیمپس از رها كردن كلید Alt این كاراكتر نمایش داده می شود : § .

▪ Alt+Enter متعلقات (Properties) آیتم(های) انتخاب شده را نمایش می دهد.

▪ Alt+PrintScreen از پنجره جاری یك عكس تهیه می كند و به حافظه كلیپ بورد انتقال می دهد.

● تركیبات كلید Shift :

▪ Shift+F۱۰ معادل راست كلیك.

▪ Shift+Del پاك كردن كامل آیتم (های) انتخاب شده .یعنی بدون این كه به سطل بازیافت انتقال یابدپاك می شود.

▪ Shift+tab وارونه كاری كه Tab انجام می دهد.

▪ Shift+Insert فراخوانی اطلاعات از حافظه كلیپبورد (Paste)

● تركیبات WinKey :

▪ خود WinKey باز شدن منوی Start در ویندوز.

▪ WinKey+E باز كردن My Computer در حالت Folders.

▪ WinKey+R باز كردن پنجره Run.

▪ WinKey+U باز كردن پنجره Utility Manager.

▪ WinKey+D نمایش دسكتاپ معادل Show Desktop

▪ WinKey+F جستجو.

▪ WinKey+Ctrl+F جستجوی یك كامپیوتر در شبكه.

▪ WinKey+L قفل كردن كامپیوتریا رفتن به حالت Swich User

▪ WinKey+M تمامی پنجره های باز را Minimize میكند.

▪ WinKey+Shift+M تمامی پنجره های Minimize شده را Restore می كند.

خوب حالا ممكنه كه بخواهید جایی را با ماوس كلیك كنید (البته با استفاده ازصفحه كلید) و یا این كه آیكن های روی دسكتاپ را جابجا كنید .

برای این كار درسیستم عامل های ویندوز مایكروسافت یك كلید میانبر قرار دارد كه توسط آن می توانتمامی عملیاتی را كه با ماوس انجام می دهیم بوسیله صفحه كلید هم انجام دهیم .

خوب برای فعال كردن این قسمت كلید های Shift+Alt سمت چپ را با هم نگه داشته وكلید NumLock را فشار می دهیم.

پس از انجام این عمل یك بوق از بیزر (بلند گویداخل كیس) به صدا در می آید و یك پنجره باز می شود كه سه كلید Ok,Cancel,Settings دارد بر روی Settings كلیك كنید .در پنجره ای كه باز می شود قسمت Use MouseKeys رافعال كنید .سپس بر روی Ok كلیك كنید .بعد از انجام این مراحل یك شكل ماوس كوچك ومشكی رنگ كنار ساعت شما اضافه می شود و با روشن بودن NumLock حالت شبیه سازی ماوسفعال می شود .

● حالا چطوری باهاش كار كنیم ؟

خوب بعد از فعال سازی شبیه سازماوس به سراغ كار كردن با آن می پردازیم ...

كلید های ۱۲۳۴۶۷۸۹ برای جابجاییاشاره گر ماوس به كار می روند.

كلید ۵ برای كلیك ماوس به كار می رود .حتما اینسوال براتون پیش می آید كه كلیك راست یا چپ و یا وسط ؟؟؟

برای این كار در قسمتپایین كنار ساعت مشخص است كه چه كلیكی را انجام می دهد .برای تغییر این وضعیت كلید - كلیك را به راست تغییر می دهد و كلید * كلیك را به وسط تغییر می دهد و كلید / كلیك را باه چپ تغییر می دهد .

▪ Drag &Drop :

برای انجام این عملیاتكلید + را بر روی آیتم (های) اتنخاب شده میزنیم(Drag) سپس با اشاره گر ماوس را بهجایی كه می خواهیم می بریم و برای رها كردن (Drop) كلید ۰ را میزنیم.

13 روش مبارزه با سرماخوردگی

13 روش مبارزه با سرماخوردگی

1- حداقل سی سانتیمتر از افرادی كه سرفه یا عطسه می كنند فاصله بگیرید.

قطره های ریز عطسه یا سرفه حدودا تا مسافت 30 سانتی متری پراكنده می شوند. دكتر دنیس موری ، پزشك اطفال از دانشكده پزشكی ایالت میشیگان، خاطر نشان می كند كه اگر یكی از این قطره ها روی چشم یا بینی شما قرار بگیرد، چند روز بعد به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید . هرگاه در آسانسور با فردی كه سرفه می كند مواجه شدید، رویتان را برگردانید.

2- در هر فرصتی دست هایتان را بشویید.

اكثر میكروب های سرماخوردگی از طریق تماس فیزیكی غیرمستقیم منتقل می شوند. به طور مثال ، فرد بیماری كه ویروس سرماخوردگی را از بینی به دست هایش منتقل می كند، به هر شیئی كه دست بزند آن را آلوده می كند ( ویروس های سرماخوردگی به مدت 3 ساعت بر روی اشیاء ، زنده می مانند.) افرادی كه این اشیاء را  لمس كنند و بعد بینی یا چشم هایشان را بمالند به بیماری مبتلا می شوند. پس نتیجه می گیریم كه شستشوی مدام دست ها مهم ترین كاری است كه می توانید برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام دهید. بنابراین دست هایتان را در هر فرصتی بشویید.

3- در محیط هایی كه تهویه مناسب ندارد، از خودتان بیشتر مراقبت كنید.

ساختمان های اداری كه از تهویه هوای مناسب برخوردار نیستند یكی از محیط هایی محسوب می شوند كه خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهند، زیرا در این مكان ها ویروس سرماخوردگی راه  خروج ندارد. بدتر از آن رطوبت كم است كه باعث خشكی مخاط بینی می شود، در نتیجه ، مخاط را برای شكار ویروس ها مستعد می سازد. به همین دلیل هواپیماها هم محیط های مشابه دیگری برای ابتلا به سرماخوردگی محسوب می شوند. دكتر مارگارت گرادیسون از انجمن پزشكی دانشگاه دوك می گوید: بهترین پادتن ، مرطوب كردن سوراخ های بینی با اسپری محتوی آب نمك مخصوص بینی است.

4- مایعات مختلف بنوشید.

نوشیدن مایعات گوناگون، میكروب های فعال سرماخوردگی را از بین می برند و همینطور از كمبود آب بدن كه معمولا با بیماری سرماخوردگی همراه است جلوگیری می كنند. تنفس از راه دهان ، دمیدن به داخل بینی و مصرف داروهای آبریزش بینی ، كمبود آب بدن را افزایش می دهد. برای مقابله با این كمبود ، حداقل روزی هشت لیوان آب، آب میوه و یا مایعات بدون كافئین بنوشید.

5- از مالیدن بیش از حد چشم و بینی خودداری كنید.

با توجه به بررسی های انجام شده ، افراد در هنگام سرماخوردگی این اعضاء صورت خود را سه بار در ساعت می مالند. اگر احساس می كنید كه باید این كار را انجام دهید، بهتر است به جای نوك انگشت از بند انگشتانتان استفاده كنید، چون این قسمت كمتر به میكروب سرماخوردگی آلوده می شود.

6- از رختخواب بیرون بیایید و به ورزش بپردازید.

شما می توانید سه بار در هفته و به مدت 30 تا 45 دقیقه به انجام ورزش های ساده ، مثل پیاده روی و دوچرخه سواری بپردازید و با این كار مقاومت بخش بالایی مجرای تنفسی را نسبت به عفونت ها افزایش دهید.

7- اسكاچ های ظرفشویی را ضد عفونی كنید.

اكثر میكروب های سرماخوردگی در آشپزخانه منتقل می شوند. مهم ترین عامل اسكاچ های ظرفشویی هستند كه برای رشد و نمو میكروب های سرماخوردگی محیطی گرم و مرطوب را فراهم می كنند .

بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، روزی دو تا سه مرتبه این اشیاء را در جریان آب جوش قرار دهید. اگر یكی از اعضای خانواده بیماراست ، برای احتیاط بیشتر بهتر است تمام لوازم منزل را كه بیشتر با آنها در تماس هستند، ضدعفونی كنید.

8- ویتامین "E " مصرف كنید.

ویتامین "E " نقش مهمی در عملكرد سیستم ایمنی بدن ایفا می كند. اما از آنجایی كه این ویتامین بیشتر در مواد غذایی پرچرب وجود دارد ، افرادی كه رژیم لاغری دارند ، نمی توانند از آن استفاده كنند.

اكثر افراد برای افزایش توانایی بدنشان ، باید قرص ویتامین E را همراه با نهار و شام (غذاهای اصلی) مصرف كنند، البته مصرف قرص حتما باید تحت نظر پزشک باشد.

در مورد خاصیت ضد سرماخوردگی ویتامین "C" هیچ گونه شواهدی وجود ندارد. اما چند تحقیق حاكی از آن است كه این ویتامین تا اندازه ای دوره و شدت سرماخوردگی را كاهش می دهد. به خاطر داشته باشید، روزانه، بیشتر از 500 میلی گرم از آن مصرف نكنید، چون مصرف بیش از حد این ویتامین باعث اختلال در دستگاه گوارش می شود.

9- سرفه را  تسكین دهید.

برای سرفه های خشك و تك سرفه ها از شربتی كه حاوی مواد التیام دهنده است استفاده كنید. برا ی سرفه هایی كه با خلط همراه است، از شربت سینه و داروی خلط آور استفاده كنید كه باعث می شود مقدار ترشح مخاطی افزایش یافته، در نتیجه فرد راحت تر سرفه كند.

10- خواب شبانه آرامی داشته باشید.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مؤسسه بهداشت سنتیاگو، خواب خوب و آرام موجب تقویت سلول های سیستم ایمنی بدن می شود. در این بررسی ، 43 نفر ( افرادی كه به سرماخوردگی مبتلا نبوده اند) به طور داوطلبانه تنها نیمی از شب را در خواب سپری كردند. فردای آن روز 30% از سلول های مدافع بدن آنها از بین رفتند .اما شب بعد، زمانی كه این افراد ، حداقل هشت ساعت را در خواب سپری كردند، سلول های نابود كننده بدن آنها كاملاً مقاوم شدند.

11- از بازكننده های (مجرای بینی و سینه) مناسب استفاده كنید.

برای التیام گرفتگی بینی ، بهتر است از اسپری و قطره های باز كننده استفاده كنید، زیرا این نوع داروها علائم بیماری را سریع تر از داروهای خوراكی از بین می برند و نیز اثرات جانبی كمتری را به دنبال دارند. داروهای خوراكی باعث افزایش ضربان قلب می شوند. بنابراین افرادی كه مبتلا به فشار خون بالا با بیماری هستند. نباید از آنها استفاده كنند.

بازكننده های بوییدنی را نباید بیش از سه روز پیاپی مصرف كرد، چون ممكن است اثر این دارو كاهش یابد و گرفتگی بینی بدتر از قبل شود.

12- گلودرد را تسكین دهید.

دكتر موری از ایالت میشیگان معتقد است غرغره كردن با آب نمك گرم برای تسكین گلودرد فوق العاده مؤثر است(یك قاشق چای خوری نمك برای هر لیوان آب) .

او می گوید :هیچ گونه شواهدی وجود ندارد كه برای التیام درد مكیدن آب نبات های دارویی معمولی از آب نبات های سفت و محكم بهتراست. هر دوی این مواد ، مقدار بزاق دهان را افزایش داده و سطح گلو را پوشش می دهند .

به همین دلیل است كه نوشیدن "چای و عسل" برای التیام گلو درد تأثیر بسزایی دارد. آب نبات های دارویی حاوی " منتول" بهتر از آب نبات های سفت و محكم كارایی دارند، چون باعث بی حسی گلو می شوند.

13- در هر وعده از غذاهای اصلی "نهار و شام"، سوپ كم چربی بخورید.

مایعات گرم در بی اثر كردن ویروس سرماخوردگی نقش مهمی را ایفا می كنند و نوعی مُسكن محسوب می شوند. سوپ جوجه برای تسكین این بیماری تأثیر فوق العاده ای دارد.  این سوپ حاوی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی است ، كه همگی به از بین بردن ویروس سرماخوردگی كمك می كنند.

در هنگام سرماخوردگی سعی كنید آرام و آهسته سرفه كنید تا سرماخوردگی شما به دیگران منتقل نشود . این اصل را به كودكانتان نیز آموزش دهید.

اگر هر فردی اصول ساده بهداشتی را رعایت كند، مطمئناً به نتایج فوق العاده ای در این زمینه خواهد رسید.

تبیان

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

 

گلودرد

اگر چند روزی است گلویتان درد می‌كند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نكرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی ما استفاده كنید. این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.

1) مصرف مایعات را دو برابر معمول كنید. مایعات باعث رقیق‌شدن خلط و تسریع خروج آن می‌شود.

2) از عسل و لیمو ترش استفاده كنید. یك قاشق عسل و آب یك عدد لیمو ترش را در یك لیوان آب داغ حل كنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسكین داده و لیمو به كاهش خلط كمك می‌كند.

غرغره کردن آب نمک

3) آب نمك ولرم غرغره كنید. نصف قاشق چای‌خوری نمك را در یك لیوان آب ولرم حل، آن را غرغره كرده وسپس آب دهانتان را تف كنید. این كار هم باعث تسكین گلودرد و هم خروج آسان تر ترشحات می‌شود.

4) آب‌نبات بمكید. این كاربه خودی خود آرام بخش نیست، اما با تحریك بزاق موجب شست و شو و تمیز‌شدن حلق می‌شود.

5) هوای منزل را مرطوب نگه‌ دارید. این كار از خشك‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری كرده و سوزش آن را كم می‌كند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض كنید و حداقل هر 3 روز یك بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باكتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

6) سیگار نكشید. دود سیگار گلو را تحریك می‌كند. حداقل وقتی شما یا كودكتان بیمار هستید، سیگار نكشید و از تمام گازهایی كه بر اثر پاك كننده‌های خانگی (مثل سفیدكننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری كنید.

یك قاشق عسل و آب یك عدد لیمو ترش را در یك لیوان آب داغ حل كنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسكین داده و لیمو به كاهش خلط كمك می‌كند.

7) اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است كه تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌كردن برای شما خوب نیست و ممكن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.

8) اگر بیمار هستید، مرخصی گرفته و یكی دو روز در منزل استراحت كنید. خستگی در زمان بیماری نه تنها موجب تشدید بیماری خواهد شد، بلكه رفتن شما به محل كار ممكن است موجب بیمار‌شدن همكاران شما هم بشود.

9) آسان‌ترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری، شستن مرتب و دقیق دست‌ها با آب وصابون است؛ به طوری كه مالیدن دست‌ها به همدیگر حداقل 15 ثانیه ( به اندازه خواندن شعر یه توپ دارم قلقلیه) طول بكشد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی كننده و میكروب‌كش استفاده كنید.

10) هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و سپس آن را در سطل آشغال بیندازید. درضمن یادتان نرود كه از لیوان و حوله دیگران استفاده نكرده و از تماس دهان خود با گوشی‌های تلفن و شیر آب سردكن‌ها خودداری كنید.

دكتر مهشید چایچی

10باور غلط درباره سرماخوردگي

10باور غلط درباره سرماخوردگي

استراحت در سرماخوردگي

 آن‌قدر در زمستان و پاييز - و گاهي حتي بقيه سال! – سرماخورده‌ايم و خانه‌نشين شده‌ايم كه حالا ديگر هر كدام از‌ ما، ذخيره اي از تجربيات ريز و درشت درباره عطسه، سرفه، گلودرد، آب‌ريزش بيني، كسالت، بي‌حالي و سرماخوردگي داريم و به محض ديدن كوچك ترين علائمي از طرف‌ مقابل، يكي از اين تجربيات را كه به بهاي كوهي از دستمال كاغذي‌هاي مچاله شده و روزهاي كسالت‌بار خانه‌نشيني به دست آورده ايم، رو مي‌كنيم تا دوست و همنشينمان مبتلا نشود، يا اگر مبتلاست، زودتر خوب شود.

اما واقعيت اين است كه اين دستگاه تنفس عريض و طويل ما، كه از اول پاييز خودش را براي ميزباني انواع و اقسام آلودگي‌ها، ويروس‌ها و باكتري‌ها و قارچ‌ها آماده مي‌كند، گاهي از اين درمان‌ها و توصيه‌ها چندان فايده‌اي نمي‌برد، يا برخي از اين توصيه‌ها با تمام شدن طول دوره بيماري همزمان مي‌شود و ما گمان مي‌كنيم كه توصيه مناسب و كارآمدي بوده است.

ما هم چند تا از اين توصيه‌هاي اشتباه را مرور مي‌كنيم:

1- از خانه بيرون نرو، هوا سرده، سرما مي‌خوري.

اين جمله و مشابهاتش را در اين فصل زياد مي‌شنويم، به خصوص از زبان آنهايي كه كمي پا به سن  گذاشته‌اند و كمي هم دلسوز ما هستند. حتي گاهي وقتي از دوستي مي‌پرسيم «چرا سرما خورده‌اي؟» جواب مي‌دهد: «هوا سرد شد، رفتم بيرون، سرماخوردم!» البته هواي سرد مي‌تواند تا اندازه‌اي سيستم ايمني را ضعيف كند، ولي چندان هم زياد نيست.

نكته در اينجاست كه عامل سرماخوردگي چند نوع ويروس است، نه هواي سرد! و اتفاقاً محيط‌هاي بسته بيشتر باعث انتشار  ويروس‌ها بين افراد مي‌شوند تا هواي بيرون.

چطوري؟ يك نفر حامل ويروس است، در اتوبوس، در محل كار، در مهماني، كنار بقيه مي‌نشيند، كار مي‌كند و راه مي‌رود. در و پنجره‌ها بسته اند و هيچ تهويه‌اي هم نيست. ويروسي كه با ترشحات تنفسي بيمار خارج شده و سرگردان مانده، خودش را در بدن ميزبان ديگري (يكي از افراد حاضر در جمع) جا مي‌دهد!

عطسه و آبريزش بيني

2- عطسه مي‌كنم! آنفلوانزا گرفتم!

به خصوص از وقتي که كلمه اپيدمي آنفلوانزا و آنفلوانزاي پرندگان را زياد مي‌شنويم و ترس داريم كه نكند آنفلوانزا بگيريم، انگار بيشتر مبتلا به آنفلوانزا مي‌شويم! حالا ديگر از نظر ما يك عطسه کردن، معادل آنفلوانزاست. ( البته چون درماني براي آن نمي‌شناسيم، فقط با حالت تاسف و دلسوزي، به بيمار روبه‌روي خود نگاه مي‌كنيم و سر تكان مي‌دهيم).

اما آنفلوانزا با سرماخوردگي فرق دارد، هر چند که ممکن است خيلي شبيه هم باشند و فقط با كشت ترشحات تنفسي بتوان مطمئن شد كه بيماري از كدام نوع است.

عامل بيماري آنفلوانزا، يك نوع ويروس است كه طبيعتاً نامش آنفلوانزاست، در حالي كه صدها نوع ويروس مي‌توانند انواع و اقسام سرماخوردگي‌ها را ايجاد كنند (متهم رديف اول در اينجا رينو ويروس‌ها هستند).

شايد عطسه، آب‌ريزش بيني و چشم، بي‌حالي و كسالت سرماخوردگي خيلي بيشتر توجه و ترحم ما را جلب كند، اما در آنفلوانزا به جاي اين مشكلات، علائم ناراحت‌كننده‌تري مثل تب بالا، سردرد و درد شديد عضلات و مفاصل را داريم و فرق دو بيماري هم در همين‌هاست. علاوه بر اين شروع آنفلوانزا ناگهاني و بي‌مقدمه است و آدم را غافلگير مي‌كند، در حالي كه سرماخوردگي آرام آرام تشديد مي‌شود و بعد هم فروكش مي‌كند.

سوپ جوجه

3- سرماخورده‌ام، فقط سوپ جوجه خوبم مي‌كند.

در مورد سوپ جوجه و تأثير آن بر سرماخوردگي حرف و حديث‌هاي زيادي بين اصحاب علم پزشكي مطرح است، حتي در مورد اينكه اگر جوجه مرغ باشد يا خروس، چه تاثيري بر سرماخوردگي دارد هم تحقيقاتي انجام شده است!

ماحصل بحث اين است كه سوپ جوجه از دو طريق به كم كردن علائم سرماخوردگي كمك مي‌كند: اول متوقف كردن حركت سلول‌هاي التهابي (به نام نوتروفيل‌ها) به طرف مجاري تنفسي، و دوم سرعت دادن به حركت مخاط ترشح شده ي اضافي به طرف خارج، كه اين دو كار باعث كم كردن التهاب احتقان مجراي تنفسي مي‌شود.

اما نكته در اينجاست كه انواع ديگر سوپ‌ها و آش‌ها، به دليل آن كه حجم اصلي آنها را مايع تشكيل مي‌دهد، آن هم مايعي گرم و مطبوع، مي‌توانند چنين اثري داشته باشند. اين نوع غذاها كه هم حاوي سبزيجات لازم و هم محتواي پروتئيني مناسب هستند، همه جوره و البته خيلي ملايم و خوشايند، به بدن كمك مي‌كنند كه التهاب و ويروس را از خود دور كند.

فرد سرماخورده

4- نه، چيزي نمي‌خورم، آخه سرماخورده‌ام!

اين هم از آن جملاتي است كه بعضي وقت‌ها به خصوص وقتي مريض، سن كمي داشته باشد يا سالمند باشد، خيلي مي‌تواند خطرناك باشد. بعضي وقت‌ها اين حرف را موقع اسهال هم از مبتلايان شنيده‌ايم.

در هر حال ابتلا به سرماخوردگي، دليلي بر نخوردن غذا نيست و هيچ سرماخوردگي‌اي با كم خوردن غذا بهبود نمي يابد. بلکه بهتر است از مصرف غذاهاي چرب ، داراي ادويه تند و سرخ شده در اين مدت پرهيز كنيم و مايعات بيشتري از جمله آب ميوه‌هاي طبيعي ، شير، چاي كم‌رنگ و آب بنوشيم، اما هيچ نيازي به پرهيز كامل از غذا نيست، زيرا اين كار باعث مي‌شود دفاع بدن در مقابل عوامل بيماري زا كمتر شود.

5- سرماخورده‌ام، تا يك پني‌سيلين نزنم خوب نمي‌شم.

اين جمله در ذات خود تناقضي بي حد و حصر دارد. هنوز معلوم نشده اولين كسي كه باعث رواج اين باور غلط شد، چه كسي بود. شايد هم اگر تحت تعقيب قرار بگيرد، پرونده سنگيني پيدا كند!

پنيسيلين

علت هم اين است كه عامل سرماخوردگي همان‌طور كه گفتيم، ويروس است و ويروس‌ها هيچ كدام به داروهايي كه تحت عنوان آنتي‌بيوتيك مي‌شناسيم، مثل پني‌سيلين، آموكسي سيلين، آمپي‌سيلين، كوآموكسي كلاو و ... هيچ پاسخي نمي‌دهند. اين داروها اختصاصاً ضدباكتري هستند، آن هم انواع خاصي از باكتري‌ها.

مصرف خودسرانه و بي‌رويه اين آنتي‌بيوتيك‌ها، نه تنها كمكي به درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا نمي‌كند، بلكه يك اثر منفي هم دارد و آن اين است كه باعث مي‌شود باكتري‌ها به اين داروها عادت کنند و در نتيجه بتوانند راه‌هايي را براي مقاومت در برابر آنها پيدا كنند.

پيدا شدن باكتري‌هاي مقاوم به دارو همانا و بي‌دفاع شدن بدن ما در برابرشان، همان!

ادامه دارد....

دكتر فرنوش صفوي‌فر- همشهري

ضدسرفه هاى طبيعى

 

ضدسرفه هاى طبيعى

سرفه

از آنجا كه اغلب سرفه ها عامل ويروسى داشته و مصرف آنتى بيوتيك بر آنها بى تاثير است، پزشكان، ضدسرفه هاى شيميايى موجود در بازار را كه در قالب قرص، شربت و غيره وجود دارند تجويز كرده و به بيمار توصيه مى كنند تا پايان دوره ويروس تحمل كنند. حال آنكه اين ضدسرفه ها نه تنها تاثير طولانى مدت ندارند، بلكه بدون عواقب جانبى نيز نخواهند بود.

ولى شما مى توانيد با انجام توصيه هاى زير همان نتيجه را بدون ضرر دريافت كنيد. در ضمن اين تركيبات خانگى در روند كلى بهبود شما نيز نقش بسيارى دارند:

1- چاى زنجبيل بنوشيد.

زنجبيل به عنوان يك ضدالتهاب قوى گياهى از اهميت خاصى برخوردار است. بسيارى از مردم از چاى زنجبيل براى كاهش درد گلو ، التهاب سينه و سرفه استفاده مى كنند. البته زنجبيل تازه نيز چنين تاثيراتى را داراست.

سير

2- سير را خام يا پخته مصرف كنيد.

سير در واقع يك آنتى بيوتيك طبيعى اعجاب انگيز است كه در مبارزه با سرماخوردگى و عفونت هاى تنفسى معمولى بسيار قوى عمل مى كند. مصرف 2 تا 4 حبه سير خام يا پخته و يا حتى استفاده از دو كپسول سير در روز از جمله توصيه هاى اكيد متخصصين است.

3- سوپ مرغ را فراموش نكنيد.

همه ما به هنگام ابتلا به سرماخوردگى و سرفه از خوردن بعضى از مواد غذايى صرف نظر مى كنيم، ولى در علم جديد، چندان اثرى از پرهيز غذايي در اين گونه بيماري ها ديده نمى شود. جالب تر آنكه با توصيه هايى مواجه مى شويم كه پيش از اين به مضر بودن آنها معتقد بوده ايم؛ به عنوان مثال مصرف غذاهاى آبكى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش ها و سوپ هاى ساده همواره در طول بيمارى سرماخوردگى ، سينه درد و سرفه از جمله تجويزهاى پزشكان بوده است، ولى امروزه افزودن ادويه جات تند مانند فلفل، پودر سير و يا خود سير و پودر كارى به اين غذاها نيز توصيه مي شود. متخصصين بر اين عقيده اند كه به هنگام سرفه هاى خلط دار اين گونه مواد اخلاط موجود در شش ها را كنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى شود. اين تركيب به واقع يك اكسپكتورانت طبيعى محسوب مى شود.

4- چاى بهترين مرهم سينه.

هنگامى كه صحبت از مصرف چاى به ميان مى آيد، منظور فقط چاي سياه يا سبز نيست، بلکه چاي ها يا دم كرده هاى گياهي موثر بر سرفه نيز مد نظرند.

لذا نوشيدن دم کرده ي گل بابونه، يا گل ختمى و يا حتى تركيب گل ختمى، زونا و شيرين براي بهبود سرفه توصيه مي شوند.

عسل

5- عسل اعجاز طبيعت.

اضافه كردن يك قاشق غذاخورى عسل به يك ليوان آب جوش و يا چاى داغ به همراه چند قطره آب ليمو ترش تازه از جمله تسكين دهنده بسيار موثر سرفه است. البته افزودن عسل به دم کرده ي بابونه نيز تاثير آن را دو چندان مى سازد.

به طور كلى عسل بافت هاى تحريك شده را آرام مى كند.

6- ضد باكترى هاى گياهى مصرف كنيد.

آويشن، زونا و سير همگى ضد باكتري بوده و مصرف آنها در درمان سرفه هاى باكتريايى نيز بسيار موثر است.

7- ژله دارهاى طبيعى.

در طبيعت گياهان بسيارى وجود دارند كه بخشى از آنها هنگامى كه در مجاورت آب قرار مى گيرد، از خود موادى ژله اى خارج مى كنند. اين مواد ژله اى براى رفع سرفه هاى خشك، مرهمى مفيد و موثر است. از جمله آنها به قدومه، به دانه (دانه ميوه به) و همچنين گل ختمى مى توان اشاره كرد. در صورتى كه به مصرف مواد ژله اى به اين طريق تمايل نداريد كافى است، چند عدد "به دانه" را در دهان خود بگذاريد و بمكيد. به اين ترتيب مواد ژله اى به دانه در اثر مجاورت با بزاق دهان خارج مي شوند.

فرني

8- نشاسته، نسخه اى قديمى.

تركيب نشاسته با آب جوش از جمله نسخه هاى قديمى براى تسكين سرفه هاى خشك و سينه درد است.

البته معمولاً براى مزه دار كردن اين تركيب به آن كمى شكر نيز اضافه مى كنند.

9- گل گاو زبان، ضد سرفه اى خلط آور.

بر خلاف نظر اغلب افراد كه گل گاو زبان گياهى آرام بخش و تسكين دهنده ناراحتى هاى عصبى مي دانند بايد خاطر نشان كرد كه اين خواص از جمله تاثيرات ثانوى اين گياه هستند و خاصيت اصلى آن ضدسرفه و خلط آور است.

لازم به ذكر است انجام تجويزهاى فوق تنها زمانى موثر واقع خواهند شد كه نكته هاى زير مورد توجه قرار گيرند:

1- سيگار نكشيد.

نه تنها ترك موقتى سيگار براى كاهش سرفه ضرورى است، بلكه دورى از افراد سيگارى در اين دوران از جمله ملزومات است.

شربت

2- از داروى ضدسرفه مناسب استفاده كنيد.

كاربرد داروى ضدسرفه در صورتى مجاز است كه سرفه از نوع خشك باشد، زيرا قطع سرفه هاى خلط دار سبب باقى ماندن اخلاط در راه هاى تنفسى شده و بيمارى را طولانى تر و شديدتر مى کنند.

لذا براى اين گونه سرفه ها بايد از داروهاى خلط آور استفاده کرد، ولى اگر سرفه هاى خلط آور مانع از خوابى راحت در شب مي شوند، مصرف داروهاي ضدسرفه لازم است.

 

3- از عوامل حساسيت زا دورى كنيد.

برخى از سرفه ها در اثر يک عامل حساسيت زا به وجود مي آيند و مادامى كه در معرض آن ماده قرار بگيريد، سرفه شما هم ادامه خواهد داشت.

4- تخليه ي بينى از ترشحات.

اين كار در طول بيمارى سرماخوردگى يكى از بهترين اقدامات ضدسرفه و حتى جلوگيرى از آن است، زيرا پيش از اينكه اين اخلاط وارد حلق و ديگر راه هاى تنفسي شوند و سرفه ايجاد كنند، تخليه مى شوند.

 

تبیان